Heaolu ja Taastumise Kooli eetikakoodeks
Oma töös lähtume Vabaühenduste eetikakoodeksist: https://heakodanik.ee/vabauhenduste-eetikakoodeks/
Töötajad lähtuvad oma igapäevatöös:
- Eesti Vabariigis kehtivatest seadustest ja teistest õigusaktidest ning järgime rahvusvahelisi inimõiguste deklaratsioone ja konventsioone (Euroopa sotsiaalharta, ÜRO inimeõiguste deklaratsioon)
- Eesti sotsiaalala töötaja eetikakoodeksist
- asutuse põhiväärtustest.
Eetikakoodeks on pidevalt arenev seisukohtade kogum, mis kuulub regulaarselt üle vaatamisele asutuse töötajate ja kliendiesinduse/ taastujate nõukoja poolt kord aasta jooksul.
Üldised põhimõtted
- eetikapoliitika respekteerib ja kindlustab teenuse saajate väärikuse,
- edendab sotsiaalset õiglust ja kaitseb neid lubamatute riskide eest.
Poliitika aluseks on asutuse missioon, visioon ja väärtused.
Eetikapoliitika toimimiseks hindame ja ennetame riske. Esineda võivad riskid on:
- majanduslik ärakasutamine
- vaimne ärakasutamine
- füüsiline ärakasutamine.
Riskide ennetamiseks töötame välja meetmed ja korrad ning tegutseme vastavalt nendele.
Eetilise käitumise põhimõtted:
- Meie töö põhineb vastastikusel aususel, hoolivusel, lugupidamisel, võrdsel kohtlemisel ja usaldusel.
- Respekteerime klientide õigust enesemääramisele ja ise otsustamisele.
- Julgustame, suuname ja toetame kliente otsustusprotsessis.
- Julgustame ja toetame kliente enda eest hoolitsemisel ja iseseisvumisel.
- Loome ja säilitame klientidega usaldusliku suhte.
- Respekteerime inimeste õigust privaatsusele ja konfidentsiaalsusele.
- Kasutame meie käsutuses olevat teavet vastutustundlikult.
- Teavitame kliente nende õigustest ja neid puudutavatest asjadest, kahjustamata seejuures kolmandate isikute huve.
- Meil puudub vaikimiskohustus, kui vaikimine on seadusega vastuolus või kui vaikimine seaks kellegi elu, tervise või arengu ohtu.
- Lahendame klientide probleeme lähtudes nende huvidest.
- Me ei ületa tegutsedes oma pädevuse piire.
- Hoolitseme selle eest, et kliendid saaksid asjatundlikku abi ja teenuseid.
- Kaitseme inimõigusi.
- Austame iga inimese individuaalseid õigusi ja gruppide õigusi.
- Seisame nende eest, kes ise ei suuda seista oma õiguste eest.
- Kutsume üles olema tähelepanelik ja hooliv nende suhtes, kes vajavad tuge.
- Toetame inimeste ühtekuuluvustunnet.
- Me märkame, paljastame ja mõistame hukka kõik ebaõigluse ja vägivalla ilmingud.
- Suhtume vastutustundlikult klientide ja asutuse varasse ning nõuame ka teistelt vastutustundlikku suhtumist.
- Kasutame meie käsutuses olevaid ressursse sihipäraselt ja õiglaselt.
- Oleme erapooletud, suhtudes kõikidesse inimestesse võrdselt, sõltumata nende east, soost, kultuurist, seksuaalsest suunitlusest, rassist, poliitilisest kuuluvusest jne.
- Hoolitseme iseenda eest ja seisame oma isiklike ning tööalaste probleemide lahendamise eest.
- Täidame oma kohustusi vastutustundlikult ning nõuame ka teistelt nende kohustuste vastutustundlikku täitmist.
- Hoolitseme oma teadmiste täiendamise ja oskuste omandamise eest.
- Jagame kolleegidega ja koostööpartneritega oma kogemusi.
- Respekteerime kolleegide ja koostööpartnerite arvamusi ning väljendame vastutustundlikul viisil tunnustust ja kriitikat.
- Järgime seadusi, asutuses kehtestatud kordasid, teame ja toetame asutuse tegutsemise eesmärke, tehes vajadusel ettepanekuid nende muutmiseks.
- Järgime alati eetikanõudeid, eristades isiklikud huvid klientide huvidest.
Vaimse, füüsilise, ja majandusliku ärakasutamise ennetamine:
- Sõlmime iga kliendiga teenusele tulles lepingu, kus on selgelt kirjas kliendi õigused ja kohustused.
- Selgitame igale kliendile põhjalikult pakutava(te) teenusega seonduvat.
- Me ei kahjusta kliendi huve ei sõna ega teoga ning ei kuritarvita kliendi usaldust.
- Toetame kliendi isehakkamasaamist, et vältida tema majanduslikku ärakasutamist (nõustame rahakasutamise osas, laenu võtmise ja andmise osas jm).
- Me ei võta klientidelt vastu väärtuslikke kingitusi või raha.
- Küsime klientidelt aktiivselt tagasisidet vaimse ärakasutamise ennetamiseks.
- Me ei kasuta füüsilist vägivalda, vaid lahendame konfliktsituatsioone rahumeelselt.
- Igakuiselt saame tagasisidet esilekerkinud probleemidest ning ennetustegevuse efektiivsusest tööde üleandmise- ja vastuvõtmise aktidest, märkmetest e-päevikus.
- Kord aastas analüüsime kaebuste esinemist klientide ärakasutamise ja klientide õiguste rikkumise osas ning teeme parendusi.